Bericht van het dagelijks bestuur
- door aalmansh
- •
- 12 okt, 2014
Beste Dorpsgenoten, Het dorpshuis is in het nieuwe seizoen nu ruim een maand open en enthousiast hebben de verenigingen hun activiteiten na een mooie, lange vakantieperiode opgepakt. Het leeft weer in het dorpshuis en het is goed om dat … Continue reading →
Beste Dorpsgenoten,
Het dorpshuis is in het nieuwe seizoen nu ruim een maand open en enthousiast hebben de verenigingen hun activiteiten na een mooie, lange vakantieperiode opgepakt. Het leeft weer in het dorpshuis en het is goed om dat te zien en te voelen. Het dorpshuis is een belangrijke ontmoetingsplek voor ons allen en wil dat ook blijven. Om dat te waarborgen is evenwel een taak voor ons allen. Wij samen, verenigingen, bezoekers, vrijwilligers, beheerder en bestuur, hebben hierin een verantwoordelijkheid, alleen wij samen kunnen er weer een fijn seizoen van maken en werken aan onze plannen voor de toekomst.
Dat gaat niet vanzelf. En ook niet altijd hebben we invloed op ontwikkelingen die ons voornemen en onze plannen zowel positief als negatief beïnvloeden. Ook dat moeten we met elkaar delen.
Een aantal ontwikkelingen, de effecten daarvan en eventuele genomen of te nemen maatregelen wil het bestuur hieronder noemen.
Situatie van het Dorpshuis.
In de Algemene Bestuursvergadering (AB) van de stichting het Dorpshuis is verschillende keren de financiële situatie van het dorpshuis besproken. Geconcludeerd werd, dat het dorpshuis de afgelopen jaren meer kosten heeft dan er aan inkomsten binnenkomt. Verschillende oorzaken werden genoemd zoals afname van door verenigingen te organiseren activiteiten, terugloop van ledenaantal van diverse verenigingen, afbouw van gemeentelijke subsidies, minder bijdragen van sponsoren bij evenementen, hogere exploitatiekosten (bv. stijging van kosten voor energie, brandpreventie, vergunningen, belasting, onderhoud gebouw, inkoop goederen, personeel [beheerder en oproepkrachten]). Tegelijkertijd wil het bestuur de prijzen voor zaalhuur en consumpties op een acceptabel niveau houden.
Gelukkig worden door verschillende dorpsbewoners ook nieuwe activiteiten opgepakt zoals de Pub quiz en de kerstmarkt. Desondanks heeft het bestuur een aantal maatregelen moeten treffen om de kosten te drukken. Zo wordt door het bijhouden van de meterstanden getracht strakker te sturen op het gebruik van energie. De inzet van oproepkrachten wordt tot een minimum beperkt. Op verenigingen zal meer een beroep gedaan worden om een helpende hand uit te steken. Wat onderhoud betreft, wordt alleen het meest noodzakelijke direct opgepakt, de rest wordt opgeschoven naar een klusjesdag.
Daarnaast zijn er ontwikkelingen waarop minder vat te krijgen is. Zo daalt het aantal deelnemers aan activiteiten als het zomerfeest, de Pub quiz, het Groot Westerbroeks Dictee. Suggesties voor het aantrekkelijker maken van dergelijke activiteiten of voor nieuwe activiteiten blijven zeer welkom. Iets anders is het teruglopen van het houden van feestjes of andere privé activiteiten door bewoners van Westerbroek. Een regelmatig gehoord argument is de “ te hoge kosten”. Om die reden zouden bepaalde activiteiten, ook door verenigingen, niet meer in het dorpshuis worden uitgevoerd. Zoals gezegd, de zaalhuur ligt op een zeer concurrerend niveau, evenals de consumptieprijzen. Ook zijn er mensen die niet begrijpen, dat er überhaupt zaalhuur betaald moet worden en dat het meenemen van eigen drinken en eten niet toegestaan is. Helaas, het dorpshuis kan echt niet van de wind alleen bestaan.
Gelukkig gaan er ook nog een heleboel dingen goed. Zoals gezegd hebben diverse mensen het initiatief genomen om (nieuwe) activiteiten op te zetten. De Pub quiz en de kerstmarkt zijn daar mooie voorbeelden van. Zo is er op 24 september een eerste oriënterende bijeenkomst geweest om te zien of een draagvlak is voor het oprichten van een 55+ soos. Opkomst: 21 personen!!
Mogelijk zijn er meer goede ideeën. Kom er mee, met ons allen kunnen we er beslist meer van maken.
“ Jeugdhonk”
In het voorjaar hebben een aantal jongeren uit ons dorp en directe omgeving ondersteund door een medewerker van “ Kwartier en Welzijn” uit Hoogezand-Sappemeer gevraagd om een eigen ruimte in het dorpshuis. Met de jongeren is diverse keren goed overleg geweest waarbij wederzijdse wensen en verwachtingen helder uitgesproken zijn. Zo zijn er duidelijke afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden, alcohol en drugsgebruik, onderhouden en inrichten van de ruimte, openingstijden enz. Voor de vakantie is de ruimte in gebruik genomen. Helaas viel onverwacht de steun weg van de medewerker van “ Kwartier en Welzijn”, waarmee eigenlijk alles stil viel. Inmiddels is door “ Kwartier en Welzijn” een andere medewerker aan de jongeren toegewezen. Hopelijk kunnen de jongere zelf in het volgende Aalmansneis de stand van zaken van dat moment vertellen.
Multifunctionele accommodatie
Januari 2014 besloot de gemeenteraad van Hoogezand-Sappemeer geld beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuwe multifunctionele accommodatie in ons dorp. Het ontwerp van de nieuwe MFA was op hoofdlijnen vastgesteld en diende verder aangescherpt te worden alvorens het de formele procedurele weg kon vervolgen. Het dorpshuis, de Jan Ligthart school, KAW en de gemeente zijn hiermee aan de slag gegaan. De gemeente als bouwopdrachtgever leidt het project. Samen met het dorpshuis, de Jan Ligthart school en KAW is hiermee een projectgroep gevormd. Deze projectgroep is inmiddels enkele malen bij elkaar geweest. Afgesproken is, dat o.a. over de wijze en het moment waarop gecommuniceerd wordt over het verloop van het project gezamenlijk besloten wordt. De verwachting is dat dit binnenkort gaat gebeuren.
Tot slot,
het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, toch is dat het niet.
De inzet van al onze vrijwilligers. Telkens blijken er mensen bereid te zijn zich belangeloos voor dorpsbewoners in het bijzonder en het dorp in het algemeen in te zetten.
Zo is het muurtje van ons terras bij het dorpshuis weer keurig hersteld, zo hebben enkele vrijwilligers weer 2 dagen geholpen bij de voorbereidingen van het biljarttoernooi in het dorpshuis. Zomaar een paar voorbeelden. Dank aan hen en aan alle anderen die ook genoemd zouden moeten worden.
Het Dagelijks Bestuur van de stichting het Dorpshuis.
Namens deze,
Jos ter voert, voorzitter.

Vanaf 9 april tot en met september is het Aalmanshuus dicht en zijn de lopende activiteiten zoveel mogelijk elders in het dorp ondergebracht.
Afgelopen week is het dak al voorzien van nieuwe isolatie en dakpannen. Deze week worden de dakrandbetimmering en dakgoten aangebracht. In de tweede week van april begint het sloopwerk met de asbestverwijdering en het rooien van de bestrating. Daarna wordt begonnen met de ruwbouw. Meer info over de planning volgt later.

Op zaterdag 17 maart 2018 (van 10.00 uur tot ca. 22.00 uur) wordt de 24e editie gehouden van genoemd biljarttoernooi. Vanaf 10.00 – 17.00 uur worden de poulewedstrijden gespeeld en tussen 19.00 en 22.00 uur vindt de finaleronde plaats. Vorig jaar deden er 14 teams mee. Dit jaar willen we graag 20 teams verwelkomen. Er kunnen maximaal 20 teams deelnemen: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Teams (van vier personen) kunnen tot 1 maart 2018 worden aangemeld bij:
Cor Bartelds
0633020020
Roderik Bartelds
0614224813

Voortgang verbouw
Een aantal verenigingen zijn al bezig geweest om hun spullen uit het dorpshuis elders onder te brengen. Een aantal andere verenigingen moeten dit nog doen. Aan deze verenigingen nogmaals het verzoek dit ruimschoots voor de start verbouw (8 april) te doen.
Voor de rooi van de kastanjeboom heeft de gemeente ondertussen de vergunning afgegeven. Deze zal nog voor de lente worden verwijderd.
Oud en nieuw
In de nacht van 31 december op 1 januari was zoals de laatste jaren gebruikelijk het dorpshuis geopend om alle dorpsgenoten in de gelegenheid te stellen elkaar de beste wensen te brengen. Gezien de goede opkomst, de gezelligheid en het uitblijven van noemenswaardige incidenten zijn we daar met elkaar weer ruimschoots in geslaagd. Om vijf uur ’s ochtends ging de barploeg moe maar voldaan naar huis: bedankt Anouska en Richard voor de inzet!
Nieuwe website
Sinds begin januari is ons geheel vernieuwde website in de lucht. De layout is sterk gemoderniseerd en we streven ernaar om de website de komende tijd nog een stuk informatiever te maken. Neem zo nu en dan een kijkje naar de vorderingen: www.aalmanshuus.nl
Pinnen
Sinds 31 december is het mogelijk om in het dorpshuis betalingen middels een pinpas te doen.
Bestuurswijziging
Gonda Huitema heeft te kennen gegevens haar bestuurstaken neer te willen leggen. Het bestuur is Gonda zeer erkentelijk voor haar inzet voor het dorpshuis. Manou de Vries zal vooraleerst de taken van secretaris op haar nemen.
Het dagelijks bestuur van Dorpshuis Aalmanshuus.
Een aantal verenigingen zijn al bezig geweest om hun spullen uit het dorpshuis elders onder te brengen. Een aantal andere verenigingen moeten dit nog doen. Aan deze verenigingen nogmaals het verzoek dit ruimschoots voor de start verbouw (8 april) te doen.
Voor de rooi van de kastanjeboom heeft de gemeente ondertussen de vergunning afgegeven. Deze zal nog voor de lente worden verwijderd.
Oud en nieuw
In de nacht van 31 december op 1 januari was zoals de laatste jaren gebruikelijk het dorpshuis geopend om alle dorpsgenoten in de gelegenheid te stellen elkaar de beste wensen te brengen. Gezien de goede opkomst, de gezelligheid en het uitblijven van noemenswaardige incidenten zijn we daar met elkaar weer ruimschoots in geslaagd. Om vijf uur ’s ochtends ging de barploeg moe maar voldaan naar huis: bedankt Anouska en Richard voor de inzet!
Nieuwe website
Sinds begin januari is ons geheel vernieuwde website in de lucht. De layout is sterk gemoderniseerd en we streven ernaar om de website de komende tijd nog een stuk informatiever te maken. Neem zo nu en dan een kijkje naar de vorderingen: www.aalmanshuus.nl
Pinnen
Sinds 31 december is het mogelijk om in het dorpshuis betalingen middels een pinpas te doen.
Bestuurswijziging
Gonda Huitema heeft te kennen gegevens haar bestuurstaken neer te willen leggen. Het bestuur is Gonda zeer erkentelijk voor haar inzet voor het dorpshuis. Manou de Vries zal vooraleerst de taken van secretaris op haar nemen.
Het dagelijks bestuur van Dorpshuis Aalmanshuus.

Iedereen is van harte welkom in het Aalmanshuus om feestend 2018 in te luiden. We openen de deuren om 0.30 uur en sluiten deze ongeveer 4.00 uur.
Op deze avond werken we met consumptiemunten. De consumptiemunten kunnen contant of met PIN worden afgerekend.
Tot ziens op 1 januari om 0.30!
Op deze avond werken we met consumptiemunten. De consumptiemunten kunnen contant of met PIN worden afgerekend.
Tot ziens op 1 januari om 0.30!
In verband met de verbouw van het dorpshuis wordt er op dinsdag 18 april onderzoek gedaan op de parkeerplekken van het plein grenzend aan het dorpshuis. De firma Fugro gaat een aantal sonderingen uitvoeren, waarbij er tijdelijk bestrating zal … Continue reading →
Provinciale weg N860 afgesloten tussen 18 en 30 april Er vinden maatregelen plaats voor de aanleg van de ecologische verbindingszone tussen het Zuidlaardermeer en het natuurgebied Westerbroek. Afgelopen jaar is het perceel naast de Hesselinkslaan ingericht. Om de verbinding daadwerkelijk … Continue reading →